نظام‌های ارزی

 

مقاله حاضر به ویژگیهای نظامهای ارزی ثابت، شناورآزاد، شناورمدیریت شده وخزنده مرزدار می‌پردازد.
در این خصوص دو رویکرد سنتی و جدید ارایه شده است.
در حالی که رویکرد جدید به پدیده‏‌‌های "ناموزونی" و "آسیب پذیری از بحران" می‌پردازد.
انتخاب نظام ارزی نه تنها بستگی به درجه اهمیت هر یک از معیارهای سنتی و جدید از دیدگاه مسیولین و تگزاران اقتصادی دارد بلکه به‏نظر می‌رسد ملاحظات ی نیز نقش مهمی در این انتخاب داشته باشد.
هدف این تحقیق، انتخاب نظام ارزی بهینه برای اقتصاد ایران زیر سایه‌ی قواعد مختلف ت پولی در مواجه با شوک­های داخلی و خارجی است.
بدین منظور، واکنش متغیرهای کلیدی اقتصاد کلان نسبت به شوک­های نرخ بهره و رابطه‌ی مبادله، تحت قواعد ت پولی تثبیت نرخ ارز، هدف‌گذاری تورم( شناورسازی) و تیلور با هدف نرخ ارز( ترس از شناورسازی) بررسی شده است.
نتایج نشان می‌دهد که تاثیر شوک­های نرخ بهره و رابطه‌‌ی مبادله بر متغیرهای اقتصاد کلان بهطور معناداری به کانال‌های قواعد پولی بستگی دارد، بهطوری که هر یک از شوک­ها تحت قاعده تی تیلور با هدف نرخ ارز منجر به نوسانات بیش‌تر سرمایه‌گذاری و تولید کل در هر دو بخش قابل تجارت و غیر قابل تجارت خواهد شد، اما واکنش­های تورم و نرخ ارز تحت این قاعده متقاعد کننده ­تر است، در حالی که تحت قاعده‌ی هدف‌گذاری تورم، هر چند متغیرهای سرمایه­گذاری، مصرف و تولید با نوسانات کم‌تری همراه است، اما واکنش­های تورم و نرخ ارز واقعی تحت این قاعده شدیدتر است.
در مجموع چنین استنباط می­شود که قاعده تیلور با هدف نرخ ارز، در تثبیت نرخ ارز واقعی و تورم از عملکرد بهتری برخوردار است.
نتیجه‌ی کلیدی این است که در گذار به سمت نظام ارزی شناور آزاد، مقامات پولی ایران از نظام ارزی میانه پیروی کنند.
این نوشتار با بررسی طیف مختلف نظام‌های ارزی نشان می‌دهد که دسته‌بندی‌های مرسوم دوگانه( شناور و ثابت) و سه‌گانه( شناور، میانی و ثابت)_ برای پاسخگویی به تمام سوالات_ دقت اقتصادی لازم را ندارند و تفاوت‌های مختلف بین نظام‌های ارزی را به خوبی نشان نمیدهند.
این موضوع از این نظر اهمیت دارد که پیامدهای بسیاری از نظام‏‌‌های ارزی را _علیرغم شباهت‌های موجود_ نمی‌توان یکسان دانست.

 


پروژه و تحقیق ارزی ,تورم ,قاعده ,نظام‌های ,پولی ,نظام ,نظام‌های ارزی ,نظام ارزی ,قابل تجارت ,واکنش­های تورم ,نشان می‌دهد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پرسش مهر بیستم رئیس جمهور 99-98 دانلود سرا هر چی که بخوای نکست فیلم پادشاه اینترنت آکو